Monday 22 July 2013

Ramadhan: Puasa ke tidak?

Assalamualaikum. 

Di kesempatan ini kami ingin mengucapkan Selamat Berpuasa kepada seluruh umat Islam diserata dunia walau dimana anda berada.
Belum terlambat walau rasa dah terlambat. Tapi, apa salahnya kan, nak wish jugak...sebab Ramadhan belum habis lagi.

Setelah berbelas hari kita lalui ibadah puasa, masih lagi terasa diri ini tidak mencukupi. Dalam mencuba untuk bersederhana, tapi ada juga yang terr....terrr lebih-lebih.
Maklumlah, mata & nafsu ibarat kembar siam. Sebab tu, tak rasa nak pergi ke Bazaar Ramadhan. Takut membazir. Nampak itu ini, semua pun nak. Macam takde hari esok.
Orang kate, bulan Ramadhan ni kan sebulan je. Memang betul, tapi masa ni jugaklah kene ajar diri untuk berjimat, bersederhana, menahan nafsu. 

Ya Allah, janganlah Kau palingkan ku ke arah lain. Moga niat hambaMu ini diteruskan..insyaAllah.

Sunat terawikh pun bulan ni je yang ada. So, kalau nak tinggalkan rasa rugi je. Sebab bulan lain takde. Bulan lain, balik je dari kerja, mandi, makan, tengok TV. Ada kau nak gi surau / masjid? Harapannnn.... Ceramah seminggu sekali pun tak tergerak kaki. Malas! Kuajaqqq punya rasa malas. Setan gondol berlambak keliling ni haa.... So, kalau dah bulan mulia ni, walau setan gondol di ikat, tapi diri sendiri pun kena disiplin. Memang ada rasa malas tu, lagi-lagi bila perut kenyang nak meletop. Tapi, fikirkan balik...ohh terawikh...sebelum puasa kemaennn rindu sangat. Now dah tiba masanya, tak nak pulak pegi... Jadi, buang jauh-jauh perasaan tu. Come on!! Bangkit sikit, bila nak berubahnya (cakap pada diri sendiri)...

Ohh, cakap pasal bulan Ramadhan yang mulia ni, mesti ramai yang nak tahu, maksud sebenar Ramadhan itu sendiri. Ramadhan dalam bahasa arab bermakna panas yang membakar. 

Aisyah R.A bertanya kepada Rasulullah: "Ya Rasulullah, mengapa dinamakan Ramadhan?" Rasul menjawab: "Sebab pada bulan itu Allah membakar dosa-dosa orang beriman, dan memberikan keampunan kepada mereka". Oleh sebab itu bulan Ramadhan adalah bulan pembakaran atas segala sesuatu yang tidak baik, seperti pembakaran dosa, toxic badan dan sebagainya. 
Ibnu Umar menyatakan: "Dinamakan Ramadhan sebab dosa-dosa akan terbakar dalam bulan tersebut“. Pembakaran juga bererti pembersihan, sebagaimana besi dibakar untuk dibersihkan daripada karat dan sebagainya".

Wallahualam bissawap.

Sekian, dengan pengertian Ramadhan ni, sama-sama kita bertarbiah pada diri sendiri, renungkan kekhilafan diri. Moga Allah terima segala amal ibadah serta ibadat kita. InsyaAllah.

No comments: